U jednom od mojih prethodnih blogova pisao sam o digitalnoj transformaciji, pa sam odlučio da proširim tu temu, s obzirom na to koliko se promenilo u poslovnom svetu u poslednjih nekoliko decenija. Globalizacija je učinila svet mnogo manjih mestom.
Međutim, više nije dovoljno ponuditi dobar proizvod koji će doneti sjajan uspeh. Na tržištu koje se brzo razvija i stalno se menja, kompanije moraju biti spremne da rade na svojim poslovnim standardima, obraćaju veliku pažnju na promene, uče i brzo se prilagođavaju postavljenim zahtevima.
Istovremeno, moraju graditi i održavati odnose sa dobavljačima, partnerima i kupcima, povezivati se sa njima na različitim kanalima i kontinuirano raditi na korisničkom iskustvu. S obzirom na to koliko se brzo menja poslovni pejzaž, ova lista će verovatno biti mnogo drugačija za nekoliko godina/meseca/dana, ali za sada sam se opredelio za 4 posebno “glasna” trenda.
Kako je internet stvari ojačao vezu između ljudi i tehnologije
Čak i ako smatrate da napredak u oblasti veštačke inteligencije označava propast ljudske rase, teško je umanjiti ulogu koju je tehnologija imala u olakšavanju svakodnevnog života. Čini se da je vreme, kada naši pametni telefoni nisu bili kao produžetak naših ruku, daleko prošlo. Od uređaja poput telefona, satova, nakita ili naočara, čija je inteligencija postala pomalo svakodnevna, došli smo do ere u kojoj gotovo svaki uređaj može da stekne doktorsku diplomu – čaše, frižideri, rerne, svetla, utičnice, automobili... Ali to je bio njihov povezivanje koje je podstaklo pravu revoluciju pametne tehnologije koja prikuplja informacije, analizira ih i preduzima akcije u skladu sa tim. Da, govorim o Internetu stvari, i pošto ne želim da se izgubim u gomili tehničkih detalja, koristiću primer pametne kancelarije da objasnim različite mogućnosti koje ovaj trend donosi.
Responzivna tehnologija transformiše takvu kancelariju u povezani ekosistem koji se prilagođava trenutnim uslovima i potrebama ljudi. Zamislite da radite u kancelariji koja sama postavlja optimalnu unutrašnju temperaturu, da sedite za pametnim stolom koji vas podseća na sastanak ili vam daje do znanja da je vreme za brzu šetnju, automatsko podešavanje osvetljenja u konferencijskim salama za potrebe prezentacije ili senzore koji obaveštava vas o potrošnji energije praćenjem korišćenja kancelarijskih prostora. U slučaju da sve to i dalje zvuči kao naučna fantastika, slobodno pogledajte ovaj Microsoft video o pametnim zgradama:
Zašto komplikovati ako možete da automatizujete?
Automatizacija poslovnih procesa uveliko je pojednostavila naporne, suvišne zadatke koji su nam oduzimali sve vreme. Primenjuje se na organizacione i ponavljajuće poslove, kako bi se povećala brzina, obezbedila efikasnost i tačnost procesa, kao i da bi se zaposlenima omogućilo da se fokusiraju na važnije i produktivnije zadatke. U obilju korisnih rešenja i alata koji se danas nude, kompanije moraju da odluče koje zahteve žele da ispune – da olakšaju komunikaciju među timovima, bolje rasporede zadatke, poboljšaju praćenje napretka, smanje verovatnoću ljudske greške ili nešto drugo. I kristalno je jasno da svi žele da uštede vreme i smanje troškove. Automatizacija je danas vidljiva u svim poslovnim aspektima – od marketinga i ljudskih resursa, preko komunikacije, finansija i operative, do jednog od najmanje omiljenih zadataka – obrade faktura i naplate.
Danas postoji mnogo zanimljivih alata, ali bih želeo da pomenem IFTTT (lakše za pamćenje u punom nazivu – ako je ovo onda ono), koji stvara komunikaciju između svih aplikacija i uređaja koje koristite. Automatizacija se postiže preko apleta koji povezuju aplikacije i uspostavljaju uzročno-posledični odnos. Na primer, ako želite da budete sigurni da nećete zaboraviti važan sastanak, možete da povežete svoj Google kalendar sa podsetnikom u obliku SMS-a ili povežete e-poštu sa Dropbok-om tako da se svaki poslat prilog čuva u vašem Dropbok-u račun. Proverite jednostavnost kreiranja sopstvenog apleta u videu ispod:
Sve kao usluga – promenljiva rešenja za preduzeća koja nikada ne prestaju da se kreću
Era cloud rešenja došla je kao dokaz tvrdnje da vodeća tehnologija ne mora nužno biti najskuplja. Omogućio je pristup brzoj i modernoj tehnologiji po pristupačnim cenama. Zašto su ta „kao usluga“ rešenja postala toliko popularna u današnjem poslovanju? Prilično je jednostavno – lako se implementiraju i prilagođavaju se potrebama kompanije, bez trajne posvećenosti usluzi. Dok implementacija i održavanje internih rešenja uvek predstavlja određeni rizik, „kao usluga“ rešenja omogućavaju izbor opcije koja odgovara vašem poslovanju i koja se može promeniti u skladu sa vašim zahtevima. U zavisnosti od odabrane usluge, plaćate mesečnu pretplatu, bez straha da će odabrana tehnologija zastareti.
Zanimljiv primer je svakako onaj Amazona, „prodavnice“ koja je, osim što prodaje skoro sve, rano prepoznala potencijal usluga zasnovanih na oblaku. Pokrenuli su Amazon Veb Services (AVS) pre deset godina i u početku je to bila usluga koju su koristili samo startapi kojima je bilo potrebno jeftino rešenje. Uprkos internet gigantima kao što su Microsoft, Oracle, Google i IBM, AVS je danas najveći provajder rešenja u oblaku i njihove usluge koriste kompanije poput Netflik-a i General Electric-a.
Posao po meri
Globalizacija i digitalizacija su naglasile značaj ljudskog faktora. Rušenjem poslovnih granica, postojani stubovi hijerarhijske podele poslova su se olabavili. U savremenom radnom okruženju primetan je pomak ka prilagodljivijem modelu toka posla gde ljudi rade u timovima ili mreži timova koji sarađuju i razmenjuju informacije. Veliki broj poslova se može obaviti sa bilo koje lokacije u bilo koje vreme. Ova promena je omogućila fleksibilnije radno podešavanje gde 9 do 5 više nije imperativ.
Jasno je da kupci više nisu samo anonimni korisnici vaših usluga. Njihove potrebe, očekivanja i mišljenja su bitni do te mere da njihovo nezadovoljstvo u vidu nepovoljne kritike može naneti veliku štetu vašem poslovanju. Ali prvi korak ka uspehu mora biti razumevanje koje dolazi iz kompanije. Nova rešenja, ma koliko bila inovativna, moraju jasno preneti vrednost koju stvaraju. Nerealno je očekivati da vaši klijenti prihvate uslugu ili proizvod koji sami zaposleni ne razumeju. Počnite od početka – pobrinite se da vaši zaposleni znaju nedvosmislen odgovor na pitanje „zašto“, kako bi ga jasno mogli preneti potencijalnim kupcima.
Isto važi i za digitalne promene u kancelariji. Ljudi ne vole da koriste nove tehnologije i prilagođavaju se novim načinima obrade ako ne razumeju njihove prednosti. Ako ste shvatili važnost promene i pripremili se za nju strukturalno i proceduralno, nemojte izostaviti iz te jednačine dvosmernu komunikaciju, ulaganje u obuku zaposlenih i izgradnju korporativne kulture. Kultura koja razume vrednost svojih zaposlenih, omogućava im da ostvare svoj potencijal i prepoznaje važnost razumnog balansa između poslovnog i privatnog života.
Možda vam se čini da ove promene nemaju nikakve veze sa vašim poslom, ali imajte na umu poučnu priču o Kodaku, lideru u filmskoj fotografiji koji nije uspeo da uoči moć prelaska na digitalno. Izazovi sa kojima su se susreli nisu bili jedinstveni, jedini značaj je bila njihova nesposobnost da shvate da se svet oko njih transformiše i da promena nikoga ne čeka. Zato ne pitajte za koga zvono zvoni, obratite pažnju na otkucaje tržišta i jasno ćete čuti da je došlo vreme za korporativnu inerciju.
P.S. Sigurno ste primetili da na ovoj listi nema blockchaina, iako bi se o tome moglo mnogo toga napisati. Ali pošto sam naučio da sve što u svom nazivu sadrži reč blockchain doživljava rast vrednosti (kao što možete videti na ovom klipu iz emisije Last Veek Tonight sa Džonom Oliverom):
Mislio sam da treba da iskoristim ovaj fenomen da povećam vrednost ovog bloga. 🙂
Nino Strajher, direktor, Redok