Vreme je ograničen resurs, ali odluka o tome kako ga iskoristiti neopozivo menja tok poslovanja.
„Vreme“ је jedna od najčešće korišćenih reči:
"Nemam vremena"
"Uradićemo kada budemo imali vremena"
"Kako vreme leti."
"Moramo bolje da organizujemo vreme."
I ona koju svi dobro poznajemo:
"Vreme je novac."
Verovatno zato što je tako dragoceno i nikad ga nema dovoljno. U trci sa vremenom, opšte umrežavanje sveta svakako je olakšalo komunikaciju. Ako uzmemo u obzir koliko je lako digitalno preneti informacije iz jednog dela sveta u drugi, i koliko je brza i jeftina ta vrsta komunikacije, pomalo je iznenađenje da mnoge kompanije i dalje razmenjuju svoje dokumente u papirnoj formi. Svako preduzeće želi da ostane konkurentno na tržištu i da ima dobre odnose sa ljudima, organizacijama i institucijama čiji su interesi vezani za poslovanje kompanije. Za uspešnu saradnju potrebno je obratiti pažnju na detalje i biti tačan, a razmena dokumenata u papirnoj formi podložna je greškama i kašnjenjima.
Ali nemojmo gubiti vreme na reči: ilustrovali smo konkretne brojeve vremena potrebnog za obradu papirnih i elektronskih dokumenata.
Ilustracija pokazuje da obrada jedne fakture u papirnoj formi traje dvadeset i jedan minut. Čini se malo previše za samo jednu fakturu, zar ne? Dakle, šta je drugačije u elektronskoj razmeni podataka? Brojni procesi su automatizovani, a ostali skraćeni. Za obradu elektronske fakture u papirnoj formi traje dvadeset i jedan minut. Čini se malo previše za jednu fakturu, zar ne?
Za obradu elektronske fakture potrebno je samo dva i po minuta.
Sada ćemo objasniti uštede na određenom broju elektronskih dokumenata. Pretpostavimo da je potrebno obraditi 3300 dokumenata mesečno. Za obradu tog broja dokumenata u papirnoj formi potrebno je 144 čovek-dana (čovekovi dani se sastoje od 8-časovnih radnih dana). Elektronska obrada traje 2,5 minuta po dokumentu, što iznosi 17 čovekovih dana. Da sumiramo, evo neke osnovne matematike: kada oduzmemo broj radnih dana potrebnih za obradu papirnih dokumenata od broja radnih dana potrebnih za obradu elektronskih dokumenata, dobijamo stvarnu uštedu od 127 radnih dana.
Veoma sumnjamo da postoji kompanija koja nije razmišljala o smanjenju rasipanja resursa, ali dobar broj njih verovatno nije shvatio potencijal koji leži u elektronskoj razmeni podataka.
Čak i ako uzmemo u obzir samo ušteđeno vreme (o ostalim prednostima ćemo neki drugi put), to vreme se može produktivno iskoristiti. Ne morate da izmišljate novi nevidljivi način poslovanja da biste bili uspešni; uložite svoje vreme u poboljšanje njegovog kvaliteta, poboljšanje odnosa sa kupcima i drugim relevantnim grupama i time ćete se izdvojiti na tržištu.
Za slučaj da vas sav ovaj razgovor o brojevima uspava, hajde da rezimiramo. E-poslovanje je vaš efikasan pomoćnik u borbi protiv neefikasne poslovne prakse. Prelaskom na elektronsko poslovanje prelazite na pametan način poslovanja-posao koji štedi vreme i novac. I ako imamo na umu da je vreme novac, samo razmislite o novcu koji ćete uštedeti.
A ko to ne bi želeo?
Nino Strajher, direktor